Saturday, 11 October 2014

Latar Belakang Seni Arca




Sejarah Arca

 Arca yang paling awal dijumpai merupakan arca ukiran daripada gading, tulang, tanduk dan tanah liat. Arca ini dihasilkan oleh orang Aurignacian dan Magladenia pada kira-kira tahun 8000 S.M. Masyarakat zaman tamadun lama seperti orang Mesir, Yunani ,Mesopotamia ,China dan India turut menghasilkan beraneka jenis arca dengan menggunakan bahan-bahan yang berlainan. Pada zaman itu, arca dibina dalam bentuk figura manusia dan haiwan disebabkan fungsinya sebagai lambang yang berkaitan dengan sistem kepercayaan dan keagamaan.
            Michelangelo Buonarroti (1475 -1564) merupakan pergarca Itali yang teragung pada zaman pembaharuan Renaissance di Eropah. Selain itu, pengarca masyhur yang mula membina arca dalam bentuk abstrak pada zaman sebelum perang dunia kedua iaitu Henry Moore yang berbangsa Inggeris (1898 -1986) dan Alberto Giacometti (1966). Selepas perang dunia kedua bahan yang digunakan untuk membuat arca ialah batu marmar ,kayu gangsa ,bahan plastik nilon, fabrik dan bahan buangan lain.
            Berdasarkan sejarah arca di Malaysia arca tidak berkembang dengan meluas di Malaysia seperti catan. Pengarca yang membina arca estetika moden hanya muncul pada sekitar tahun 1960-an. Antara perintis pengarca tempatan yang terkenal ialah Anthony Lau, Latiff  Mohidin ,Syed Ahmad Jamal ,Lee Kian Seng dan lain-lain. Pengarca generasi muda yang aktif ialah Mad Annuar Ismail ,Raja Shahriman Raja aziddin ,Chin Wan Kee ,Wong Pei Yu dan lain-lain. Seterusnya,Baharuddin Mohd.Arus ,John Hii, Hasnul Jamal Saidon dan lain-lain ialah pengarca-pengarca yang tertarik kepada pendekatan elektronik dan multimedia. Antara taman arca yang teristimewa di Malaysia ialah di Laman Asean yang terletak berhampiran dengan tugu Peringatan Kuala Lumpur. Enam buah arca di Laman Asean merupakan kreativiti pengarca dari Indonesia, Filipina, Brunei Darussalam, Negara Thai, Singapura dan Malaysia sempena menyambut ulang tahun ke-20 penubuhan Asean.
            Antara arcanya ialah yang bertajuk ‘Pertumbuhan’ (1987) dibuat oleh Syed Ahmad Jamal dari Malaysia yang menggunakan batu marmar putih dan menglibatkan teknik binaan. Seterusnya arca yang bertajuk ‘Harmoni’ oleh Dalorasa Sinaga dari Indonesia yang menggunakan bahan konkrit tetulang dan teknik binaan, ’Kemajuan’ oleh Itthi Khong Khakul dari Thailand yang menggunakan paip keluli bebas hakis dan konkrit dan teknik binaan, ‘Tarian Asean’ oleh abu Bakar bin Abdul Rahman dari Brunei Darussalam yang menggunakan kepingan batu marmar, keluli dan konkrit dan teknik binaan dan ‘Borong-Borong’ oleh Jerusalino v.Aroas dari Filipina yang diperbuat daripada keluli bebas hakis, kayu dan kaca yang menggunakan teknik binaan dan asemblej serta ‘Menuju Keamanan’ oleh Han Sai Por dari Singapura yang menggunakan batu marmar dan konkrit yang melibatkan teknik luakan dan asemblaj.


Karya Arca Gantung oleh : Anassuwandi Ahmad

Arca ini boleh bergerak sendiri, berputar, berombak dan biasanya terawang-awang. pemindahannya berasaskan seni yang boleh bergerak. mobail ini digantung di atas syiling. arca ini dipelopori oleh Axender Calder (188-1976), iaitu seorang pengarca dan jurutera Amerika dan diperkenalkan pada awal tahun 1930an. Arca stabail boleh bergerak tetapi pergerakannya terhad dan tidak seperti arca mobail yang boleh terawang-awang.

The circle


Trap Series #2


Trap Series Bubu #2



Karya Arca Awam oleh : Ramlan Abdullah

Seni Arca Awam pula boleh dimengertikan sebagai sebuah hasil seni yang diletakkan di ruang terbuka. ianya merupakan satu bentukan seni yang berfungsi dalam dimensi ruang yang menyeluruh. Ianya berlatarbelakangkan ruang persekitaran. kegiatannya lebih tertumpu di luar sisitem galeri, penghayatannya lebih bertumpu kepada masyarakat secara terbuka, bersifat kekal dan mementingkan keperluan tertentu untuk memastikan kewujudannya bersesuaian dengan faktor cuaca, keselamatan dan penyelenggaraan.

Wahdah

Sculpture Celebration Of Sarawak


Still Standing


Karya Arca Stabail : Jean Tinguely

Stabail ialah satu binaan seperti mobail yang boleh bergerak tapi tidak terawang-awang kerana kedudukan kakinya sengaja boleh bergerak. bahan atau bahagian dicantum dengan tali/benang pada satu palang yang tidak boleh bergerak. Stabail tidak mempunyai sendi-sendi dimana bahan atau bahagian yang dicantum boleh bergerak secara terawang-awang. rekaan stabail boleh dipelbagaikan mengikut kreativiti murid dengan menggunaka bahan-bahan yang ada dan mudah didapati. Stabail boleh digantung di dinding, tingkap, atau pintu syiling. bahagian atau komponen yang berlainan yang dicantumkan menjadi satu kesatuan objek membentuj satu konsep yang bermakna. teknik penghasilannya adalah kimpalan, binaan, cantuman skru, paku atau gam.

Mechanical Sculpture


 Narva


Tricycle


Karya Arca Timbulan

Arca timbul adalah arca yang terkenal sejak zaman dahulu ianya boleh didapati di dinding-dinding gua dan bangunan-bangunan keagamaan. berbentuk tiga dimensi yang tesembul keluar dari permukaan. ia boleh dihasilkan secara acuan, tampalan, binaan atau asemblaj.




Karya Arca Instalasi

Arca Intalasi (pemasangan) merupakan bahagian-bahagian berasingan yang dicantum, dipasang atau disusun menjadi satu. kedudukan bahagian mungkin terpisah kerana mementingkan ruang di tapak pameran.




Arca Replika




No comments:

Post a Comment